vrijdag 3 januari 2014

Vrijdagcolumn: "Was dit het?"

Elk jaar wordt er weer een grote happening gemaakt om 'het nieuwe jaar'. Het klinkt spannend en onbekend. Er komt een nieuw jaar en dat moet gevierd worden. Er moeten kwade geesten verdreven worden, anders wordt het een jaar vol ongeluk. Het is belangrijk met wie je bent op dat ene moment, waar de laatste seconde van het afgelopen jaar af wordt geteld. Elk jaar is het toch weer hetzelfde.

Iedereen plant weken van te voren waar ze tijdens die ene seconde zijn. Daarbij is het ook nog belangrijk met wie je zijn en wat je aan hebt. Het hele feest wordt opgeblazen. Elk jaar wordt er weer veel van het feest verwacht en juist daarom valt het voor mij altijd tegen. Zelfs als ik mezelf er toe heb gezet om er niets van te verwachten denk ik: "Echt? Was het dit?". Die ene seconde, de oorlogsexplosies en de vuurwerkverwondingen die mensen elk jaar weer oplopen. Op 31 december gewerkt, eigenlijk wil je gewoon slapen, maar dan toch doorgaan tot laat in de ochtend. Omdat we een nieuw jaar ingaan.

Vuurwerk zouden ze moeten verbieden. Ik heb het nooit leuk gevonden en het heeft ook geen toegevoegde waarde meer. Het wordt voor de jeugd van tegenwoordig alleen maar gemakkelijker om te vandaliseren en de meest voorzichtige mensen worden slachtoffer van het roekeloze gedrag. Gewoon een jaar geen vuurwerk, even proberen hoe dat is. Misschien zijn de kwade geesten dan ook zo verward dat ze het ook niet meer weten. Dat ze dan de lol er ook niet meer van in zien, hun eigen bistro openen en zo voor een economische impuls zorgen. Ik weet het ook niet, maar het hele feest staat me niet aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten