donderdag 9 januari 2014

Mijn One Direction

Vroeger kreeg ik al snel de muzieksmaak van mijn oudere broers mee. Zij hadden de Hitzone's van 5 t/m 14, een coole CD van 5ive, Vengaboys en Toybox. Ik moest het doen met een aantal oude casette's met opnames van de Smurfen, kinderen voor kinderen en de Fabeltjeskrant. Ik wilde ook de muziek van de oudere mensen luisteren. Als ik nu terugkijk had ik, en mijn broers, niet zo'n goede smaak voor muziek.


De Deense dance-groep Toybox heeft meegevaard op het succes van hun landgenoten Aqua. Eveneens een dance-act met een bekender liedje: barbie-girl. Ondanks de kinderachtige teksten meldt Wikipedia dat Toybox met vijf nummers in de Top 40 in Nederland heeft gestaan. Had dan iedereen in de periode van 1999 tot 2001 zijn verstand van muziek verloren? 'Best friend' heeft zelfs vier weken op nummer 1 gestaan.

5ive is dan nog wat meer kwaliteit. Boybands zijn natuurlijk altijd razend populair. Niet alleen bij meiden, daar ben ik helaas het bewijs van. Van Beatles tot One Direction. Elke generatie heeft een populaire jeugdgroep, waarvan de jonge generatie fan van wordt. De kinderen van nu snappen de Beatles niet en ik en ouderen snappen One Direction niet.

Ook de Hitzones zijn niet te stoppen. Elk jaar verschijnen er weer vijf edities. De hitzone die mij het meeste is bijgebleven is hitzone 6, vooral de voorkant komt me bekend voor. Waarschijnlijk heb ik deze cd veel in mijn hand gehad toen ik kleiner was. De samenstelling liegt er ook niet om. Zelfs de Vengaboys en Toybox staat er tussen. 

Het zijn nu allemaal guilty pleasures geworden, want zelfs na meer dan tien jaar krijg ik de songteksten niet uit mijn hoofd. Muziek blijft dan toch erg lang hangen. Op een avond waar te veel gedronken wordt, duiken toch wat nummer van de late 90's op. Ik vraag me af of er over tien jaar iemand aan het bloggen is over zijn liefde voor Bruno Mars of de beats van Martijn Garritsen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten